site-logo
  • Samenwerking
  • Over ons
  • Blogs
    • Affiliate marketing
    • Copywriting
    • Online marketing
    • Social media
    • Vormgeving
  • Links
  • Contact
Doe een marketingcheck
  • Samenwerking
  • Over ons
  • Contact
Doe een marketingcheck

Online marketing

5 tips om je webshop voor te bereiden op de feestdagen

juni 26, 2023

1514 Weergave(s)

De periode voor en tijdens de feestdagen is voor veel ondernemers dé tijd van het jaar om extra omzet te draaien. En die kans wil je natuurlijk met beide handen aanpakken. Het is belangrijk om op tijd te beginnen met de voorbereidingen voor de feestdagen. Hierbij helpen we je graag een handje. Daarom geven we je in deze blog 5 tips om je voor te bereiden op de feestdagen.

Doe de websitecheck

Tip 1: Is jouw webshop al mobile-proof?

Het grootste gedeelte van jouw websitebezoekers zal tegenwoordig via mobiel binnenkomen. Steeds meer mensen doen namelijk een online aankoop via hun smartphone. Daarom is het essentieel dat jouw webshop er zowel op desktop, als op mobiel fantastisch uitziet. Ben jij benieuwd of jouw webshop goed werkt op mobiel? Dan kan je dit eenvoudig testen met de Mobile Friendly Test van Google.

Ga jij jouw webshop optimaliseren voor mobiel? Dan zou je de volgende dingen kunnen doen:

  • De afmetingen van je foto’s optimaliseren voor ieder device.
  • Het navigatiemenu op je webshop kort en overzichtelijk maken.
  • Je contactgegevens op een duidelijke plek zetten zodat gebruikers dit makkelijk kunnen vinden.
  • Gebruik op mobiel grotere teksten en knoppen dan op desktop. Dit om de website goed leesbaar te houden.

Open jouw webshop eens op je smartphone. Waarschijnlijk zie je al in één oogopslag waar de verbeterpunten voor de mobiele versie van jouw webshop liggen. Navigeer door je webshop heen, probeer eens een product te bestellen en kijk waar je tegenaan loopt.

Tip 2: Zorg ervoor dat jouw webshop de drukte van de feestdagen aankan

Wanneer je te veel bezoekers tegelijkertijd op je website krijgt, kan dit ervoor zorgen dat je website crasht. Voorafgaand aan en tijdens de feestdagen kan het aantal websitebezoekers behoorlijk toenemen. Daarom is het belangrijk om vooraf goed te testen of jouw webshop deze drukte aankan. Je wil natuurlijk voorkomen dat je webshop trager wordt of zelfs crasht. Hiermee zou je namelijk een hoop potentiële klanten mislopen.

Het is goed om bij je webhost te checken wat jouw webshop momenteel aankan en welke mogelijkheden er zijn tot uitbreiding. Zelf kun je ook verschillende dingen doen om je webshop sneller te maken en de kans op vertraging en crashen te verkleinen. Zo is het bijvoorbeeld essentieel om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen niet te groot zijn. De grootte van jouw bestanden moeten dus zo klein mogelijk zijn, maar de foto’s moeten nog wel scherp zijn. Grote bestanden vertragen de laadtijd van je webshop en dit wil je voorkomen.

Tip 3: Het bieden van een extra service kan het verschil maken

Jouw webshop heeft behoorlijk wat concurrentie. Zeker tijdens de feestdagen. Daarom moet je jezelf onderscheiden, zodat mensen iets bij jou kopen in plaats van bij de concurrent. Een extra service bieden tijdens de feestdagen is iets waarmee jij jezelf kunt onderscheiden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om geen verzendkosten in rekening te brengen bij een bestelling. Hieronder geven we je nog enkele andere leuke ideeën.

  • Iedereen wordt blij van een gratis extraatje. Geef daarom iets leuks weg bij een bestelling. Dit is nog leuker wanneer het extraatje past bij het product dat besteld is. Denk bij de bestelling van een mok aan een gratis theezakje of koffiebonen. En bij de bestelling van een kaarsenhouder een gratis kaars. Wanneer je een webshop hebt met kleding zou je bijvoorbeeld een lekker geurzakje kunnen meegeven voor in de kledingkast.
  • Tegen de feestdagen is het leuk om een kerstkaartje toe te voegen bij iedere bestelling. Het liefst is dit natuurlijk een handgeschreven kaartje. Stel dat je op die kaart ook nog een kortingscode weggeeft voor een volgende bestelling, dan zorg je ervoor dat klanten terugkomen.
  • Je kunt ook optionele services aanbieden waarvoor de klant een klein bedrag moet betalen. Denk aan de optie om een cadeau in te laten pakken in een feestelijke verpakking. Je kunt deze optie toevoegen aan het bestelproces.

Doe de websitecheck

Tip 4: Zorg voor een prettig en simpel aankoopproces

Iedere extra stap die een gebruiker moet zetten om een aankoop af te ronden, kan een moment voor de bezoeker zijn om van de aankoop af te zien. En dit wil je het liefst voorkomen! Helaas wekt het aankoopproces op veel webshops juist irritaties op. Maak het aankoopproces op jouw webshop daarom zo simpel en prettig mogelijk.

Het kan helpen om een vriend of familielid eens een testaankoop te laten doen op jouw webshop. Zij zullen hier met een frisse blik tegenaan kijken. Wanneer zij ergens op vastlopen, weet je dus waar de verbeterpunten van jouw aankoopproces liggen.

Tip 5: Help de last-minute shoppers door achteraf betalen mogelijk te maken

In de periode rond de feestdagen zijn er altijd mensen die vergeten zijn om een cadeau te kopen. Misschien herken jij jezelf hier ook wel in. Op het allerlaatste moment zal er nog een cadeau moeten worden aangeschaft. In dit geval is het natuurlijk ideaal als jij een cadeau met een korte levertijd kunt aanbieden. Ook kun je de vergeetachtige shopper helpen door een cadeau optie aan te bieden, die binnen een dag geregeld kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een digitale cadeaubon. Deze heeft geen levertijd nodig.

Daarnaast wordt achteraf betalen steeds populairder. Veel mensen waarderen het als je achteraf betalen toevoegt aan je betaalopties. Bovendien bieden veel concurrenten deze betaaloptie al aan. Dat doen zij omdat de conversie hierdoor toeneemt. Je klanten vinden het vaak enorm fijn om de aangeschafte producten nog niet direct te hoeven betalen. De feestdagen zijn immers al duur genoeg.

Bij achteraf betalen, betalen je klanten zonder rente of kosten tot 30 dagen na de aanschaf van een product. Hierbij hoef je niet bang te zijn dat de klant helemaal niet meer betaalt. Als ondernemer loop jij in dit geval namelijk geen enkel risico. Klarna neemt namelijk alle financiële risico’s op zich.

Doe de websitecheck

Over de auteur

Rick Lintjes

Rick is e-commerce specialist bij een online marketingbureau. Hij heeft al de nodige kennis en ervaring op het gebied van e-commerce en hij deelt deze kennis graag met anderen.

Zo krijg je meer volgers op Instagram

24 feb, 2023

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

25 jul, 2023

Hoe voorkom je dat lezers na de eerste zin afhaken

09 nov, 2023

Categorieën

Copywriting Online marketing Social media

Nieuwste artikelen

Zo krijg je meer volgers op Instagram

24 feb, 2023

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

25 jul, 2023

Hoe voorkom je dat lezers na de eerste zin afhaken

09 nov, 2023

Categorieën

Copywriting Online marketing Social media

Populaire categorieën

  • Affiliate marketing
  • Copywriting
  • Online marketing
  • Social media
  • Vormgeving

Websitecheck

  • Marketingcheck
  • Werkwijze
  • Wat is premium?

Contact

  • Samenwerking
  • Over ons
  • Links
  • Contact
© mijnmarketingscore.nl 2025 |  Designed & Marketing by Online Klik BV | Algemene voorwaarden