Zo krijg je meer volgers op Instagram
24 feb, 2023
Online marketing
juli 25, 2023
1001 Weergave(s)
Twee begrippen die je als ondernemer ongetwijfeld bekend in de oren klinken zijn SEO en SEA. Jouw doel is om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten scoren, maar hoe doe je dat? Ga je meer inzetten op SEO of SEA? Laten we direct met de deur in huis vallen: de combinatie van SEO en SEA zorgt ervoor dat jouw website écht goed vindbaar wordt. Maar wat zijn de exacte verschillen tussen SEO en SEA? En hoe zet je deze combinatie op een effectieve manier in?
Search Engine Optimalisation (SEO) is het optimaliseren van je website waardoor deze beter vindbaar wordt in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Google heeft een algoritme ontwikkeld om te bepalen in welke volgorde websites in de zoekresultaten worden getoond. Op basis van meer dan 200 factoren bepaalt Google welke websites het meest relevant zijn voor de gebruiker.
Die ruim 200 factoren kunnen we in 3 categorieën onderverdelen: techniek, content en autoriteit. Het is noodzakelijk om constant aan deze drie onderdelen te blijven werken. Alleen op die manier zal het blijvend resultaat opleveren.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van SEO?
Dit zijn de belangrijkste nadelen van SEO
Search Engine Advertising is het adverteren in zoekmachines zoals Google om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen. Betaalde advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. In de praktijk hebben we het hierbij vrijwel altijd over Google. Maar Bing biedt ook mogelijkheden om te adverteren.
Op basis van een veilingsysteem wordt er per zoekopdracht gekeken welke resultaten er getoond worden en welke er dan bovenaan komt te staan. Door je zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina zo goed mogelijk te laten aansluiten op de zoekopdracht, is de kans groter dat jouw advertentie getoond wordt en dat de gebruiker er ook daadwerkelijk op klikt.
Bij SEA betaal je altijd per klik. Dus wordt jouw advertentie twintig keer weergegeven, maar klikt niemand erop? Dan kost het je ook geen geld.
Wat zijn de grootste voordelen van SEA?
Zijn er ook nadelen verbonden aan SEA?
Tussen SEO en SEA zitten behoorlijk wat verschillen. We hebben de belangrijkste verschillen voor jou op een rij gezet:
SEO:
SEA:
Er zijn dus behoorlijk wat verschillen tussen SEO en SEA. En dat is ook precies de reden dat ze elkaar juist enorm versterken. Maak bijvoorbeeld gebruik van succesvolle zoekwoorden uit je SEA campagne om je website organisch ook beter te laten scoren. Ook kun je pagina’s die binnen je SEA campagne minder goed presteren juist optimaliseren voor SEO.
Zie SEO als de basis van het verkeer dat naar je website komt. Zorg ervoor dat dit helemaal in orde is, zodat je hoger in de zoekresultaten scoort en een stroom van verkeer naar je website stuurt. Mits je jouw website regelmatig optimaliseert voor SEO kun je op dit verkeer blijven rekenen. Dit omdat je de hoge posities weet vast te houden.
Zodra jij ook budget hebt voor SEA, kun je het aantal websitebezoekers gaan verhogen. Omdat jouw SEO al volledig op orde is en je landingspagina’s relevant zijn, weet je zeker dat jouw campagnes met de juiste instellingen ook goed zullen lopen.
De combinatie van SEO en SEA levert je de beste resultaten op. Toch is het per situatie verschillend waar je beter op in kunt zetten. Ben je van plan om een tijdelijke actie te promoten? Dan moet dit op korte termijn en op een zeer krachtige manier. Daarom is inzetten op SEA in dit geval de beste keuze. Wil jij blijvende producten en diensten promoten? Dan wil je hier op de langere termijn van profiteren. In dit geval is het beter om in te zetten op SEO. Met de combinatie van SEO en SEA kun je zowel blijvende als tijdelijke acties promoten.
Wil jij weten of jouw website goed scoort op het gebied van SEO? Dan kan Impact Media Concepts jou helpen. Doe de gratis Google Check en ontdek hoe jouw website scoort qua betrouwbaarheid, snelheid en keywords. Op die manier weet je waar de verbeterpunten liggen om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.
Pleun is copywriter bij Impact Media Concepts. Een online marketingbureau in Nuenen. Zij deelt haar kennis over online marketing graag met anderen.