Zo krijg je meer volgers op Instagram
24 feb, 2023
Online marketing
juni 26, 2023
990 Weergave(s)
De periode voor en tijdens de feestdagen is voor veel ondernemers dé tijd van het jaar om extra omzet te draaien. En die kans wil je natuurlijk met beide handen aanpakken. Het is belangrijk om op tijd te beginnen met de voorbereidingen voor de feestdagen. Hierbij helpen we je graag een handje. Daarom geven we je in deze blog 5 tips om je voor te bereiden op de feestdagen.
Het grootste gedeelte van jouw websitebezoekers zal tegenwoordig via mobiel binnenkomen. Steeds meer mensen doen namelijk een online aankoop via hun smartphone. Daarom is het essentieel dat jouw webshop er zowel op desktop, als op mobiel fantastisch uitziet. Ben jij benieuwd of jouw webshop goed werkt op mobiel? Dan kan je dit eenvoudig testen met de Mobile Friendly Test van Google.
Ga jij jouw webshop optimaliseren voor mobiel? Dan zou je de volgende dingen kunnen doen:
Open jouw webshop eens op je smartphone. Waarschijnlijk zie je al in één oogopslag waar de verbeterpunten voor de mobiele versie van jouw webshop liggen. Navigeer door je webshop heen, probeer eens een product te bestellen en kijk waar je tegenaan loopt.
Wanneer je te veel bezoekers tegelijkertijd op je website krijgt, kan dit ervoor zorgen dat je website crasht. Voorafgaand aan en tijdens de feestdagen kan het aantal websitebezoekers behoorlijk toenemen. Daarom is het belangrijk om vooraf goed te testen of jouw webshop deze drukte aankan. Je wil natuurlijk voorkomen dat je webshop trager wordt of zelfs crasht. Hiermee zou je namelijk een hoop potentiële klanten mislopen.
Het is goed om bij je webhost te checken wat jouw webshop momenteel aankan en welke mogelijkheden er zijn tot uitbreiding. Zelf kun je ook verschillende dingen doen om je webshop sneller te maken en de kans op vertraging en crashen te verkleinen. Zo is het bijvoorbeeld essentieel om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen niet te groot zijn. De grootte van jouw bestanden moeten dus zo klein mogelijk zijn, maar de foto’s moeten nog wel scherp zijn. Grote bestanden vertragen de laadtijd van je webshop en dit wil je voorkomen.
Jouw webshop heeft behoorlijk wat concurrentie. Zeker tijdens de feestdagen. Daarom moet je jezelf onderscheiden, zodat mensen iets bij jou kopen in plaats van bij de concurrent. Een extra service bieden tijdens de feestdagen is iets waarmee jij jezelf kunt onderscheiden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om geen verzendkosten in rekening te brengen bij een bestelling. Hieronder geven we je nog enkele andere leuke ideeën.
Iedere extra stap die een gebruiker moet zetten om een aankoop af te ronden, kan een moment voor de bezoeker zijn om van de aankoop af te zien. En dit wil je het liefst voorkomen! Helaas wekt het aankoopproces op veel webshops juist irritaties op. Maak het aankoopproces op jouw webshop daarom zo simpel en prettig mogelijk.
Het kan helpen om een vriend of familielid eens een testaankoop te laten doen op jouw webshop. Zij zullen hier met een frisse blik tegenaan kijken. Wanneer zij ergens op vastlopen, weet je dus waar de verbeterpunten van jouw aankoopproces liggen.
In de periode rond de feestdagen zijn er altijd mensen die vergeten zijn om een cadeau te kopen. Misschien herken jij jezelf hier ook wel in. Op het allerlaatste moment zal er nog een cadeau moeten worden aangeschaft. In dit geval is het natuurlijk ideaal als jij een cadeau met een korte levertijd kunt aanbieden. Ook kun je de vergeetachtige shopper helpen door een cadeau optie aan te bieden, die binnen een dag geregeld kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een digitale cadeaubon. Deze heeft geen levertijd nodig.
Daarnaast wordt achteraf betalen steeds populairder. Veel mensen waarderen het als je achteraf betalen toevoegt aan je betaalopties. Bovendien bieden veel concurrenten deze betaaloptie al aan. Dat doen zij omdat de conversie hierdoor toeneemt. Je klanten vinden het vaak enorm fijn om de aangeschafte producten nog niet direct te hoeven betalen. De feestdagen zijn immers al duur genoeg.
Bij achteraf betalen, betalen je klanten zonder rente of kosten tot 30 dagen na de aanschaf van een product. Hierbij hoef je niet bang te zijn dat de klant helemaal niet meer betaalt. Als ondernemer loop jij in dit geval namelijk geen enkel risico. Klarna neemt namelijk alle financiële risico’s op zich.
Rick is e-commerce specialist bij een online marketingbureau. Hij heeft al de nodige kennis en ervaring op het gebied van e-commerce en hij deelt deze kennis graag met anderen.