Zo krijg je meer volgers op Instagram
24 feb, 2023
Social media
juli 24, 2023
379 Weergave(s)
TikTok is een social mediakanaal waar je tegenwoordig haast niet meer onderuit komt. Gebruikers krijgen leuke video’s te zien die volledig aansluiten op hun eigen interesses. Gebruikers scrollen soms wel uren door de content heen. En dat biedt kansen voor jouw bedrijf! Na het lezen van deze blog weet jij hoe je aan de slag kunt met adverteren op TikTok.
Op TikTok vind je ruim 4 miljoen actieve Nederlandse gebruikers. En dit aantal blijft dagelijks groeien. Een belangrijke reden hiervoor is dat je tegenwoordig op TikTok veel meer content voorbij ziet komen dan alleen korte dansfilmpjes. Tegenwoordig vind je er langere formats met bijvoorbeeld lifehacks voor op kantoor, in en om het huis en in de sportschool.
Door de uitbreiding aan mogelijkheden zijn er steeds meer mensen actief op TikTok. En dit grote publiek is heel interessant voor jouw bedrijf. Echter zijn niet alle 4 miljoen gebruikers even interessant voor jouw producten of diensten. Daarom is het mogelijk om op jouw potentiële klanten te targeten wanneer je gaat adverteren op TikTok.
Een ander belangrijk voordeel van adverteren op TikTok is dat het platform verschillende meethulpmiddelen biedt. Op die manier is het mogelijk om de prestaties van jouw TikTok advertentie te volgen.
Adverteert jouw bedrijf al via Facebook? Dan heb je al een flinke voorsprong als je start met adverteren op TikTok. De interfaces van de twee platformen lijken niet op elkaar, maar de techniek en de mogelijkheden erachter wel. We leggen hieronder stap voor stap aan je uit hoe je een campagne op TikTok aanmaakt.
Ga naar jouw TikTok Ads Manager en klik op de knop ‘Campaign’. Deze vind je bovenaan de pagina. Wanneer je straks meerdere TikTok advertenties hebt aangemaakt vind je hier een overzicht van al jouw TikTok campagnes. Vervolgens klik je op ‘Create’ om een nieuwe campagne te starten.
Wat wil jij dat de gebruiker uiteindelijk gaat doen wanneer hij jouw campagne ziet? Of anders gezegd, wat is het doel van je campagne? Op basis hiervan selecteer je één van de doelstellingen voor jouw campagne. Mogelijke doelstellingen kunnen zijn:
Heb jij de juiste doelstelling gekozen? Dan kun je jouw campagne een naam geven en het totale campagnebudget instellen. Vul je dit niet in? Dan kies je er automatisch voor om een dagbudget in te stellen bij je advertentiegroepen. Het grote voordeel van het instellen van een campagnebudget is dat je nooit meer geld uitgeeft dan je vooraf vastgesteld hebt.
Heb jij jouw TikTok campagne aangemaakt? Dan is het tijd om een advertentiegroep te creëren. Hierbij kun je targeten op locatie, geslacht, interesses en apparaten waarop de advertentie getoond moet worden. Ook kun je targeten op mensen die in de afgelopen 7 of 15 dagen interactie hebben gehad met video’s uit een bepaalde categorie. Stel jij verkoopt kleding, dan kun je dus targeten om mensen die kortgeleden interactie hebben gehad met video’s uit de modebranche.
Wanneer je jouw advertentiegroep hebt gecreëerd, is het tijd om een budget in te stellen. Je kunt een dagbudget instellen voor jouw advertentiegroep. Het minimale dagbudget voor een advertentiegroep is 20 euro. Hieronder kunnen wel meerdere advertenties vallen. Wanneer jij jouw budget hebt ingesteld, kun je de TikTok advertentie gaan inplannen.
Wanneer je jouw TikTok advertentie gaat inplannen moet je een optimalisatiedoel instellen. Optimaliseer op ‘bereik’, wanneer je het bereik voor je merk of product wilt promoten. Wil je meer verkeer naar je website krijgen? Optimaliseer jouw advertentie dan op ‘klikken’. En wil je meer conversie realiseren? Optimaliseer dan op ‘conversies’.
Bij de laatste stap is het tijd om je TikTok video te uploaden. Je schrijft een stukje tekst voor bij de video en voegt eventueel wat populaire hashtags toe. Daarna selecteer je de pagina waaruit dit moet worden gepromoot en voeg je de juiste URL toe. Voeg een CTA-knop toe waarbij je uit verschillende opties voor tekst kunt kiezen. Voorbeelden zijn ‘meer informatie’ of ‘shop nu’. Het is overigens ook mogelijk om je CTA dynamisch in te stellen. TikTok bepaalt in dit geval zelf welke CTA het beste bij jouw doelgroep past.
Don’t make ads, make TikToks! Dit is de allerbelangrijkste tip als je gaat starten met adverteren op TikTok. Maak geen video waarbij het overduidelijk is dat het een advertentie is. Creëer advertenties die lijken op normale TikToks. Dit maakt het voor de gebruiker veel leuker om naar te kijken en het lijkt minder op saaie reclame dat mensen al genoeg voorbij zien komen op een dag.
Op Instagram en Facebook werkt het prima als je adverteert met branding video’s en video’s die puur en alleen over het product gaan. Doe je dit met advertenties op TikTok? Dan sla je de plank volledig mis. Wil jij sterke content creëren die de gebruiker ook nog eens tof vindt om te zien? Dan doe je er goed aan om een influencer in te schakelen. Daar vertellen we je graag meer over.
Het is via TikTok heel makkelijk om in contact te komen met influencers. Zowel met hele grote influencers, als wat kleinere. Kom in contact met influencers via de Creator Marketplace van TikTok. Op basis van jouw TikTok data kun je precies uitzoeken welke influencer het beste bij jouw merk past. Via dit platform kun je ook direct contact opnemen met de influencers. Zo kun je direct kennismaken.
In Nederland zijn er al meerdere influencers die meer dan een miljoen volgers hebben. Stel jij verkoopt strandkleding, dan is een grote influencer in de modebranche natuurlijk enorm interessant voor jouw bedrijf.
Kom jij wel eens bedrijven tegen die het heel goed doen op TikTok? Wat zorgt ervoor dat hun video’s zo enorm goed bekeken worden? Het antwoord is simpel: zij doen op het juiste moment mee met trends, plaatsen veel video’s en stemmen hun content af op de doelgroep.
Heb jij een sterke TikTok gemaakt en wil je deze in gaan zetten als advertentie? Dan kun je uit verschillende advertentiemogelijkheden kiezen. We nemen hieronder de verschillende opties om te adverteren op TikTok met je door.
In-Feed video
In-Feed video’s zijn advertenties die op de tijdlijn van je doelgroep voorbijkomen. Dit is eigenlijk de meest gebruikte manier van adverteren op TikTok. Dat komt omdat deze vorm van adverteren het meest op een normale TikTok lijkt. Het enige verschil met een gewone TikTok, is dat je bij de advertentie een CTA-button toe kan voegen. Deze button kan een link bevatten naar bijvoorbeeld jouw website of een app. Adverteren met een In-Feed video is overigens ook de goedkoopste manier om te adverteren op TikTok.
Tile Experiences
Tile Experiences lijken enorm op de In-Feed video’s, maar ze zijn speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Je hebt onderaan de video de optie om extra tegels toe te voegen, waar je producten aan kunt hangen. Achter die tegels kun je links plaatsen die leiden naar de producten op je website. Met Tile Experience kun je jouw product net wat meer in detail laten zien dan in een In-Feed video.
Brand Takeover
Bij een Brand Takeover wordt je advertentie direct zichtbaar wanneer iemand de app van TikTok opent. Je hebt dus direct de aandacht van de gebruiker. Je kan een video of gifje uploaden van ongeveer 3 tot 5 seconden. Hierbij kun je een link naar jouw website of app plaatsen. Als gebruiker is het niet mogelijk om deze advertentie over te slaan. De gebruiker wordt dus verplicht om naar deze advertentie te kijken.
Een belangrijk detail van Brand Takeover is dat maar één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen. Adverteren op TikTok met een Brand Takeover is dus exclusief per categorie of branche. Het voordeel is dat je gedurende deze 24 uur dus geen concurrentie hebt.
TopView
De laatste optie om te adverteren op TikTok is met een TopView. Deze manier van adverteren lijkt heel erg op de Brand Takeover. De TopView verschijnt namelijk ook direct wanneer de gebruiker de app opent. Het enige verschil is dat de TopView eruitziet als een normale In-Feed video. Daarnaast is het mogelijk om een langere video te plaatsen dan wanneer je voor een Brand Takeover kiest. Hierdoor lijkt het in de ogen van de gebruiker ook meer op een echte TikTok dan een advertentie.
Peter heeft al 8 jaar ervaring in de marketingwereld. Daarom deelt hij zijn kennis graag met bedrijven die willen groeien.