Zo krijg je meer volgers op Instagram
24 feb, 2023
Online marketing
juli 26, 2023
988 Weergave(s)
Linkbuilding is het actief verkrijgen van kwalitatieve backlinks van externe websites naar jouw website. Voorheen was het zo dat hoe meer backlinks je had, hoe beter dit was. Maar tegenwoordig werkt linkbuilding een stukje ingewikkelder. Het gaat niet meer om de kwantiteit van links, maar voornamelijk om de kwaliteit. In deze blog leggen we je uit wat linkbuilding precies is, hoe je ermee aan de slag gaat en waar je allemaal rekening mee moet houden.
Simpel gezegd is linkbuilding het verkrijgen van backlinks van externe websites naar jouw eigen website. Het uiteindelijke doel van linkbuilding is om een hogere waardering van zoekmachines zoals Google te krijgen, waardoor je hoger kunt scoren op bepaalde zoekwoorden.
Het is hierbij van groot belang om kwalitatieve links te genereren om een natuurlijk linkprofiel te vormen. Voor Google moet het lijken alsof deze relevante links op een natuurlijke manier naar jouw website zijn gekomen, en dus niet gemanipuleerd zijn.
Een sterk linkprofiel is één van de zwaarste ranking factoren van Google. Daarom kijkt Google door de jaren heen ook steeds meer naar de kwaliteit van je backlinks, in plaats van alleen naar de hoeveelheid. Wil jij organisch beter gevonden worden in de zoekresultaten van Google? Dan zijn goede backlinks essentieel.
Starten met linkbuilding biedt niet alleen mooie kansen voor je onderneming, het is ook een bedreiging als je het niet doet. Werken jouw concurrenten wel aan hun linkprofiel, maar jij niet? Dan wordt de achterstand steeds groter. Op die manier wordt het steeds lastiger om organisch verkeer naar je website te genereren.
Het algoritme van Google blijft zichzelf constant ontwikkelen. Hierdoor kan de zoekmachine tegenwoordig heel goed het verschil zien tussen kwalitatieve en minder kwalitatieve backlinks. Zorg voor een goede balans tussen kwaliteit en kwantiteit.
Er zijn diverse manieren om aan je linkprofiel te werken en kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Is jouw linkprofiel niet goed in balans? Dan hebben de links die naar jouw website gaan minder impact op de positie in Google. Hierdoor is jouw website dus minder goed vindbaar. Het verkrijgen van backlinks op een natuurlijke manier, zonder dat je hiervoor iets hoeft te doen, zou natuurlijk het allerbeste zijn. Maar helaas ontkom je er niet aan om toch ook op andere manieren backlinks naar je website te krijgen. Hieronder nemen we een aantal effectieve manieren met je door.
Plaats gastblogs op externe websites
Veel websites of blogpagina’s bieden de mogelijkheid om gastblogs te plaatsen. Je schrijft dan een blog over een bepaald onderwerp binnen jouw vakgebied en plaatst dit op een externe website met een linkje erin verwerkt naar jouw website. Dit draagt niet alleen bij aan een sterk linkprofiel, door op externe websites te bloggen vergoot je ook nog eens jouw bereik. Het plaatsen van gastblogs is dus een zeer waardevolle linkbuilding activiteit.
Veel ondernemers lopen er tegenaan dat ze wel willen gastbloggen, maar dat ze niet weten op welke website. Wist je dat je hier gemakkelijk een onderzoekje naar kunt doen? Typ het onderwerp waarover je wilt schrijven in Google en zet erachter ‘gastblog’. De kans is groot dat er nu enkele relevante websites tevoorschijn komen. Vaak zie je in het menu al iets van ‘gastblogger worden’ staan. Staat dit er niet? Dan kun je altijd zelf contact opnemen met de eigenaar van de website.
Tijdens het uitzoeken van relevante websites is het ook verstandig om naar de autoriteit van de desbetreffende website te kijken. Het moet jouw linkbuilding namelijk wel een boost geven. Daarnaast is het niet raadzaam om op websites te bloggen, die niet over jouw branche gaan. Je hoeft als glazenwasser bijvoorbeeld niet op een website van een kledingwinkel te staan. Dit is namelijk geen relevante backlink.
Wees actief op social media
Dit is de meest eenvoudige manier om backlinks te krijgen. Start een bedrijfspagina op social media. Google kijkt namelijk ook naar jouw activiteiten op social media bij het positioneren van jouw website in de zoekresultaten. Doe je het goed op social media? Dan wordt deze backlink ook steeds waardevoller. Bovendien is de inzet van social media ook handig om bijvoorbeeld jouw blogs onder de aandacht te brengen.
Hierbij is linkbuilding helemaal onmisbaar voor jouw bedrijf. Op jouw bedrijfspagina van LinkedIn kun je namelijk heel eenvoudig een link plaatsen naar je website. Bovendien kun je op LinkedIn interessante content delen waar je backlinks in verwerkt. Bijvoorbeeld in een LinkedIn artikel. Jouw connecties kunnen deze content gemakkelijk onder hun connecties verspreiden. Google waardeert het wanneer content veel gedeeld wordt. Daarom zal dit beloond worden met een hogere ranking in de zoekresultaten.
Verspreid jouw kennis op forums
Als je op zoek bent naar antwoorden op specifieke vragen binnen een bepaalde branche, dan kun je een kijkje nemen op forums. Een forum is dan ook de ideale plek om jouw kennis in te zetten en je linkprofiel te versterken. Plaats een inhoudelijke reactie met een linkje naar de achtergrondinformatie op jouw website. Een inhoudelijke reactie wordt natuurlijk meer gewaardeerd dan wanneer je alleen een linkje naar je website plaatst. Sterker nog, als je alleen een linkje plaatst kan dit als spam worden beoordeeld en dan is de kans groot dat je reactie wordt verwijderd.
Ruil jouw product of dienst voor een review
Wil je een relevante backlink naar je website genereren? Overweeg dan om een influencer in te schakelen. Geef jouw product of dienst cadeau aan een influencer in ruil voor een review. De influencer heeft een gigantisch publiek en hier kun jij goed gebruik van maken. In ruil voor jouw product of dienst geeft de influencer een eerlijke beoordeling hierover. Je bereikt hiermee niet alleen een hoop nieuwe mensen, wanneer zij een link naar jouw website plaatsen, levert dit je ook weer een relevante backlink op.
Backlinks genereren van startpagina’s
Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen de hoeveelheid backlinks en de kwaliteit van de backlinks op je website. Je mag dus ook een aantal minder kwalitatieve backlinks hebben om het aantal te verhogen. Wees hier wel voorzichtig mee. Je moet hier natuurlijk niet te veel backlinks van hebben.
Wanneer je enkel en alleen inzet om kwalitatieve backlinks, door bijvoorbeeld te gastbloggen, verlies je het waarschijnlijk nog steeds van je concurrenten. Daarom is het ook goed om gebruik te maken van startpagina’s. Hier kun je eenvoudig, vaak gratis, een backlink op aanmelden naar jouw website. Ongeveer 80% van de websites die inzetten op linkbuilding, hebben alleen backlinks op dit soort pagina’s. Zorg dat je een goede verhouding hebt van kwalitatieve backlinks, zoals gastblogs, en backlinks van bijvoorbeeld startpagina’s.
Voor alsnog hebben we het alleen nog maar over backlinks gehad, maar ook de interne links zijn een onderdeel van de totale linkbuilding strategie. Met interne links bedoelen we de verwijzing van de ene naar de andere pagina binnen jouw website. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om van je landingspagina naar een relevante blog of de contactpagina te linken.
Ook kun je de lezer van jouw blog attenderen op een andere blog, door hier een linkje naar te plaatsen. Maak je hier een vast onderdeel van in jouw linkbuilding strategie? Dan zal dit een positieve invloed hebben op je positie in de zoekresultaten van Google. Een geoptimaliseerde website met een goede interne linkstructuur is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, laadt snel en bevat zeer waardevolle content.
Relevante backlinks
Ga jij met linkbuilding aan de slag? Dan moet je wel met bepaalde zaken rekening houden. Om te beginnen is het belangrijk om rekening te houden met de relevantie van je backlinks. Een link naar de website van jouw kledingmerk is natuurlijk niet relevant als deze op de website van de lokale friettent staat. Te veel backlinks die niet relevant zijn binnen jouw branche, zullen nadelige gevolgen hebben voor jouw posities in de zoekresultaten.
Goede ankerteksten
De ankertekst is de tekst die aan de backlinks wordt meegegeven. Dit zijn dus eigenlijk de woorden waar de gebruiker op klikt om naar je website te gaan. Een gevarieerd ankertekstprofiel is van groot belang.
Zorg ervoor dat het grootste gedeelte van de ankerteksten naar jouw merknaam linkt, maar probeer hier ook in te variëren. Pagina’s met zoekwoorden als ankerteksten zullen minder goed scoren vanwege over optimalisatie. Daarom adviseren we je om voor een gezonde of natuurlijke verhouding in jouw ankerteksten te gaan. Zorg ervoor dat de tekst goed aansluit bij de pagina waar de gebruiker uiteindelijk op terechtkomt.
De verhouding van verschillende soorten links
Het is ook belangrijk om goed te letten om de verhouding van links naar de hoofdpagina en (sub)pagina’s. Het grootste deel van je backlinks moet naar het hoofddomein, ofwel de homepage, verwijzen. Het is wel goed om een percentage van je backlinks naar de pagina’s te verwijzen waarvan je wil dat ze goed gevonden worden. Met iedere backlink geef je zulke pagina’s als het ware een kleine boost.
De websiteautoriteit
De ene website heeft meer autoriteit dan de andere. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw website verwijst, hoe waardevoller deze backlink is. De autoriteit van een website is afhankelijk van verschillende factoren waaronder hoe lang de website al bestaat. Wil jij de waarde van een website, en dus de backlink, bepalen? Dan kun je kijken naar de Trust Flow, Citation Flow en de domeinautoriteit van een website.
Het tempo waarin jouw website backlinks krijgt
Dit punt wordt door veel marketeers over het hoofd gezien. Google is streng op het tempo waarin backlinks naar jouw website komen. Wanneer er in één dag 100 links bijkomen en de daaropvolgende weken geen, dan valt dit natuurlijk direct op! Probeer geleidelijk steeds meer backlinks naar je website te verzamelen. Probeer bijvoorbeeld iedere week of maand enkele uren bezig te zijn met linkbuilding. Het tempo waarin een website nieuwe backlinks krijgt, wordt ook wel link velocity genoemd.
Suus weet als geen ander hoe je een bedrijf zichtbaar maakt bij de doelgroep. En hierover deelt ze graag haar kennis.