site-logo
  • Samenwerking
  • Over ons
  • Blogs
    • Affiliate marketing
    • Copywriting
    • Online marketing
    • Social media
    • Vormgeving
  • Links
  • Contact
Doe een marketingcheck
  • Samenwerking
  • Over ons
  • Contact
Doe een marketingcheck

Online marketing

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

juli 25, 2023

1551 Weergave(s)

Twee begrippen die je als ondernemer ongetwijfeld bekend in de oren klinken zijn SEO en SEA. Jouw doel is om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten scoren, maar hoe doe je dat? Ga je meer inzetten op SEO of SEA? Laten we direct met de deur in huis vallen: de combinatie van SEO en SEA zorgt ervoor dat jouw website écht goed vindbaar wordt. Maar wat zijn de exacte verschillen tussen SEO en SEA? En hoe zet je deze combinatie op een effectieve manier in?

Doe de websitecheck

Alles wat je moet weten over SEO?

Search Engine Optimalisation (SEO) is het optimaliseren van je website waardoor deze beter vindbaar wordt in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Google heeft een algoritme ontwikkeld om te bepalen in welke volgorde websites in de zoekresultaten worden getoond. Op basis van meer dan 200 factoren bepaalt Google welke websites het meest relevant zijn voor de gebruiker.

Die ruim 200 factoren kunnen we in 3 categorieën onderverdelen: techniek, content en autoriteit. Het is noodzakelijk om constant aan deze drie onderdelen te blijven werken. Alleen op die manier zal het blijvend resultaat opleveren.

 

Wat zijn de belangrijkste voordelen van SEO?

  • Heb jij hoge posities in de zoekresultaten weten te bemachtigen? Dan levert dit je op de lange termijn meer websiteverkeer op. En hoe beter je website het gaat doen, des te beter de posities ook weer worden. Het verkeer blijft dus binnenkomen.
  • SEO is goedkoper dan SEA. Zeker wanneer je hier zelf tijd en energie insteekt. Je posities zijn dus niet afhankelijk van hoeveel budget je hebt voor advertenties, maar van de kwaliteit van je website.
  • Wanneer je een sterke positie in de zoekresultaten hebt bereikt, dan is de kans klein dat je deze kwijtraakt. Je kunt wel enkele posities dalen, maar je zult een sterke positie niet snel kwijtraken. Bij SEA werkt dit heel anders. Zodra je geen geld meer uitgeeft aan een advertentie, ben je ook niet meer vindbaar.

 

Dit zijn de belangrijkste nadelen van SEO

  • Wanneer je de SEO-werkzaamheden op de juiste manier uitvoert zijn de resultaten geweldig. Maar wanneer je fouten maakt, kan het ook verkeerd aflopen met je website. Zo kan je door Google bestraft worden wanneer je bijvoorbeeld een te hoog zoekwoordengehalte hebt of wanneer je linkprofiel onnatuurlijk oogt. Is dit het geval? Dan wordt jouw website tijdelijk niet meer in de zoekresultaten getoond.
  • SEO kost veel tijd. Niet alleen de tijd die je erin steekt, maar ook de periode waarin je moet wachten tot je werkzaamheden resultaat opleveren. Nadat jouw landingspagina geoptimaliseerd is kan het 6 weken tot 3 maanden duren totdat je de eerste resultaten ziet. En in het begin sta je echt nog niet in de top 3. Dit kost tijd. Maar heb je eenmaal een toppositie weten te krijgen, dan raak je deze ook niet snel meer kwijt.

Alles wat je moet weten over SEA

Search Engine Advertising is het adverteren in zoekmachines zoals Google om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen. Betaalde advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. In de praktijk hebben we het hierbij vrijwel altijd over Google. Maar Bing biedt ook mogelijkheden om te adverteren.

Op basis van een veilingsysteem wordt er per zoekopdracht gekeken welke resultaten er getoond worden en welke er dan bovenaan komt te staan. Door je zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina zo goed mogelijk te laten aansluiten op de zoekopdracht, is de kans groter dat jouw advertentie getoond wordt en dat de gebruiker er ook daadwerkelijk op klikt.

Bij SEA betaal je altijd per klik. Dus wordt jouw advertentie twintig keer weergegeven, maar klikt niemand erop? Dan kost het je ook geen geld.

 

Wat zijn de grootste voordelen van SEA?

  • Bij SEO moet je natuurlijk lang wachten tot de eerste resultaten zichtbaar zijn. Bij SEA zie je direct resultaat. Vanaf het moment dat jij je advertentie publiceert, wordt jouw advertentie getoond en kunnen gebruikers hierop klikken. Het succes van jouw campagne hangt af van hoe je deze hebt ingericht.
  • Met SEA kun je jezelf richten op een zeer specifieke doelgroep. Zo is het mogelijk om alle demografische gegevens in te stellen. Het is zelfs mogelijk om je advertentie te richten op mensen die al eens interesse hebben getoond in je product, maar het nog niet aangeschaft hebben. Grote kans dat hier conversie uitkomt.
  • Omdat de resultaten direct zichtbaar zijn kun je de campagne hier steeds op aanpassen. Er zijn diverse tools beschikbaar die het mogelijk maken om de voortgang te analyseren en veranderingen aan te brengen terwijl de campagne loopt.

 

Zijn er ook nadelen verbonden aan SEA?

  • Wanneer het budget voor jouw advertentiecampagne op is, worden je advertenties ook niet meer vertoond. Op die manier kan SEA zijn effectiviteit van het ene op het andere moment verliezen.
  • SEA is relatief duurder dan SEO. Zeker in het begin. Dat komt omdat je in het begin nog aan het experimenteren bent en nog moet ontdekken welke instellingen voor jouw doelgroep het beste werken.
  • Alleen op de korte termijn zijn de resultaten van SEA aantrekkelijk. Wanneer je eenmaal hebt uitgevonden met welke instellingen je het beste kunt adverteren, ga je winst maken. Echter zullen advertenties die al langer getoond worden steeds minder aantrekkelijk worden. Daarom moet je constant nieuw materiaal aanleveren, nieuwe foto’s maken en je bestaande advertenties opfrissen. Alleen op die manier heb je op de lange termijn profijt van SEA.

De verschillen tussen SEO en SEA op een rij

Tussen SEO en SEA zitten behoorlijk wat verschillen. We hebben de belangrijkste verschillen voor jou op een rij gezet:

 

SEO:

  • Het kan maanden duren voordat je een toppositie bemachtigt.
  • Je hoeft niet te betalen wanneer er op je website geklikt wordt.
  • Langetermijnstrategie.
  • Heb je een toppositie bereikt? Dan raak je deze niet snel meer kwijt.
  • Versterkt SEA.
  • Je wordt getoond in de organische zoekresultaten.

 

SEA:

  • Het is mogelijk om direct bovenaan in Google te staan.
  • Je betaalt per klik.
  • Je ziet direct resultaat.
  • Is jouw budget op? Dan wordt je advertentie niet meer getoond.
  • Versterkt SEO.
  • Je wordt boven de organische zoekresultaten geplaatst en het woord ‘advertentie’ komt erbij te staan.

Dus: inzetten op SEO of SEA?

Er zijn dus behoorlijk wat verschillen tussen SEO en SEA. En dat is ook precies de reden dat ze elkaar juist enorm versterken. Maak bijvoorbeeld gebruik van succesvolle zoekwoorden uit je SEA campagne om je website organisch ook beter te laten scoren. Ook kun je pagina’s die binnen je SEA campagne minder goed presteren juist optimaliseren voor SEO.

Zie SEO als de basis van het verkeer dat naar je website komt. Zorg ervoor dat dit helemaal in orde is, zodat je hoger in de zoekresultaten scoort en een stroom van verkeer naar je website stuurt. Mits je jouw website regelmatig optimaliseert voor SEO kun je op dit verkeer blijven rekenen. Dit omdat je de hoge posities weet vast te houden.

Zodra jij ook budget hebt voor SEA, kun je het aantal websitebezoekers gaan verhogen. Omdat jouw SEO al volledig op orde is en je landingspagina’s relevant zijn, weet je zeker dat jouw campagnes met de juiste instellingen ook goed zullen lopen.

De combinatie van SEO en SEA levert je de beste resultaten op. Toch is het per situatie verschillend waar je beter op in kunt zetten. Ben je van plan om een tijdelijke actie te promoten? Dan moet dit op korte termijn en op een zeer krachtige manier. Daarom is inzetten op SEA in dit geval de beste keuze. Wil jij blijvende producten en diensten promoten? Dan wil je hier op de langere termijn van profiteren. In dit geval is het beter om in te zetten op SEO. Met de combinatie van SEO en SEA kun je zowel blijvende als tijdelijke acties promoten.

Doe de Google Check

Wil jij weten of jouw website goed scoort op het gebied van SEO? Dan kan Impact Media Concepts jou helpen. Doe de gratis Google Check en ontdek hoe jouw website scoort qua betrouwbaarheid, snelheid en keywords. Op die manier weet je waar de verbeterpunten liggen om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.

Doe de websitecheck

Over de auteur

Pleun Renes

Pleun is copywriter bij Impact Media Concepts. Een online marketingbureau in Nuenen. Zij deelt haar kennis over online marketing graag met anderen.

Zo krijg je meer volgers op Instagram

24 feb, 2023

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

25 jul, 2023

Hoe voorkom je dat lezers na de eerste zin afhaken

09 nov, 2023

Categorieën

Copywriting Online marketing Social media

Nieuwste artikelen

Zo krijg je meer volgers op Instagram

24 feb, 2023

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

25 jul, 2023

Hoe voorkom je dat lezers na de eerste zin afhaken

09 nov, 2023

Categorieën

Copywriting Online marketing Social media

Populaire categorieën

  • Affiliate marketing
  • Copywriting
  • Online marketing
  • Social media
  • Vormgeving

Websitecheck

  • Marketingcheck
  • Werkwijze
  • Wat is premium?

Contact

  • Samenwerking
  • Over ons
  • Links
  • Contact
© mijnmarketingscore.nl 2025 |  Designed & Marketing by Online Klik BV | Algemene voorwaarden